You are currently viewing Galle – Sri Lanka

Galle – Sri Lanka

Kiitos kun jaat tämän!

Galle Sri Lanka

Tämä artikkeli on päivitetty 18.7.2023 alkuperäisestä blogspot-artikkelista. Pahoittelen kuvien surkeaa laatua, en muista oliko minulla mukana joku huono kamera, jota en osannut käyttää, vai mikä. Muutenkin vuosien varrella on näköjään jotain oppinut paikkoja kuvatessa.

Olimme kiertäneet  Sri Lankassa Negombon, Kandyn ja Ellan kautta etelärannikolle Tangalleen. Sieltä oli aikomus mennä tuk-tukilla Mataraan,  josta sitten pääsisi junalla seuraavaan kohteeseemme, Gallen kaupunkiin. Matarassa vaan emme millään onnistuneet ostamaan junaan lippuja. Yleensäkin Sri Lankassa pitää olla noin tuntia ennen junan lähtöä asemalla saadakseen liput. Niitä ei voi ostaa ennakkoon, tällainen käsitys meille ainakin on jäänyt. Meille jäi mysteeriksi tämä takaisku eikä selvinnyt, miksi emme niitä lippuja junaan saaneet.

(Päivitys 2023: kannattaa pyytää joku paikallinen ostamaan liput, niin onnistuu paremmin. Sain myös huomata, että Tangallesta pääsee junalla Galleen. En tällaista reittiä löytänyt vuonna 2019. Juna lähtee Beliattasta, noin 9 km Tangallesta ja sinne pääsee tietenkin tuktukilla. Toinen vaihtoehto Tangallesta Galleen on  bussi, mutta vuonna 2019 emme vielä uskaltautuneet bussin kyytiin Sri Lankassa. Seuraavana vuonna kyllä).

Tangallesta Galleen

Tangallesta Mataraan on noin 37 km ja matkaan meni tunnin verran. Nyt jouduimme ottamaan toisen tuk-tukin Matarasta Galleen. Tämä oli vähän pitempi matka kuin edellinen. Ensimmäinen kyyti maksoi 3000 Lkr (15 €) ja toinen 4000 Lkr (20 €) Ei siis kovin hintavaa kuitenkaan  tämä liikkuminen. Junaliput olisivat maksaneet pari euroa.

Sekä tie että rautatie kulkevat ihan rannikolla, joten olipa kulkuneuvosi  auto tai juna, voit samalla ihailla maisemia. Ehkä paremmin tuk-tukin kyydissä kuitenkin. Eikä siinä tule kuuma, kun on avonainen kulkupeli. Myös turisti-info on paremmin saatavilla, kun voi kysellä kuskilta kaikenlaista.

Tangallesta Mataraan meillä oli sama kuski, jonka kanssa olimmet käyneet edellisenä päivänä kalliotemppelissä. Mulkirigala Raja Maha Viharan temppelistä voit lukea täältä. Pysähdyimme jossain Tangallen ja Mataran välissä. Matarassa vaihtui kuljettaja, koska edellinen ehti lähteä ennen lippuepisodia. Seuraava oli hiljaisempi ukkeli.

Pääsimme taas kunnon liikenneruuhkiin Gallen kaupunkiin tultaessa. Tällöin alkoi myös järisyttävä vesisade juuri kun kuskin kanssa etsimme (vaihteeksi) majapaikkaamme. Halusimme päästää kuljettajan menemään ja jäimme jossain pienten teitten risteyksessä pois kyydistä. Juoksimme lähimmän talon autokatokseen suojaan ja ystävällinen herra pyysi meidät sisälle odottelemaan sateen loppumista. Saimme selville, että majapaikka oli vähän matkan päässä ja sateen tauottua se löytyikin helposti.

Matkustimme aika kevyellä budjetilla, joten majapaikat eivät kovin kummoisia olleet. Meille riittää kohtalainen yöpymispaikka, koska suurimmaksi osaksi kuitenkin ollaan ulkona ja jossain menossa. Tässä kohtaa huomasin kuitenkin, että olisi niistä majapaikoista kuitenkin voinut vähän kuvia ottaa… Ja että olisi voinut varata yöpymiset sellaisista paikoista, joissa on uima-allas. Tämä puute etenkin rasitti minua, miestä ei yhtään. Hän kävi matkan aikana kerran meressä ja kaksi kertaa altaassa. Vaikka meri olisi vieressä, se ei tarkoita, että sinne pääsee uimaan. Itsekään en päässyt mereen muuta kuin Tangallen yleisellä uimarannalla.

Galle Sri Lanka

Budjettimajoitus Gallessa

Meistä oli mukavampi nukkua tuulettimen kuin ilmastoinnin kanssa. Joka paikassa ei ollut hyttysverkkoja, mutta ei ollut kyllä hyttysiäkään. Gallen majapaikassa oli hyttysverkko sängyssä ja uima-allas, jota ehdin vajaan vuorokauden majoittumisen aikana käyttää ainakin kolme kertaa. Siellä oli myös ”keittiö”, eli sinne tuli vesi. Muuten sitä ei kyllä paljon käytetty. Jääkaappia ei ollut. Hinta 12 euroa/vrk.

Juttelimme Anne-nimisen isännän kanssa, joka kertoi että täällä asuu koko talven venäläinen nainen tyttärensä kanssa. Tytär käy paikallista koulua ja äiti surffaa. Meidän huoneemme oli toisessa kerroksessa erillisessä rakennuksessa. (Päivitys: Huomasin myöhemmin Booking.comista, että tänne on rakennettu vielä uusi majoitustila altaan viereen sen jälkeen, kun täällä olimme. Nyt kuitenkin paikka on poistunut sivustolta. Sen nimi oli Anne’s Maisonnette).

Saimme ilmaisen kyydin illalla Gallen vanhaan kaupunkiin, kun perheen poika oli viemässä ystäväänsä lentokentälle. Meidän piti päästä syömään.

Anne's Maisonnette, Galle
Viimein uimaan!
Majapaikan puutarhakin ok!

Gallen kaupunki

Galle on Sri Lankan eteläisen provinssin hallinnollinen pääkaupunki. Gallen linnoitus on Unescon maailmanperintökohde, ja se on suurin Aasiassa jäjellä oleva eurooppalaisten miehittäjien rakentama linnoitus. Portugalilaiset saapuivat tänne 1500-luvulla, jolloin Galle oli maan tärkein satama.
1800-luku oli Hollannin siirtomaakauden aikaa. Gallen linnoitetussa kaupungissa näkyy edelleen portugalilaisten rakennusarkkitehtuuria ja se on aivan erilainen tyyliltään kuin muut kaupungit maassa.

Vanhassa kaupungissa on todella tyylikkäitä kauppoja ja ravintoloita. Voisi miltei kuvitella olevansa missä tahansa Euroopan vanhassa kaupungissa. Tämä näkyy myös hinnoissa ja turistimäärässä.

Saavuimme vanhaan kaupunkiin illansuussa. Vastaan tuli kodittomien koirien avustusjärjestön kauppa, joka oli kahdessa kerroksessa ja siellä myytiin kaikenlaista tavaraa vaatteista leluihin. Ostin omille poikasilleni T-paidat, ja olisin varmaan ryhtynyt adoptointihommiin saman tien, mutta emme mieheni kanssa jaa samanlaista rakkautta koiriin…

Vanhoissa kaupungeissa on aina kyllä mukava ihan vain käveleskellä ja ihailla arkkitehtuuria ja taitavien käsien jälkeä. Yksin ei tietenkään tarvitse kävellä, koska se on monen muunkin turistin suosikkipuuhaa. Etsiskelimme ruokapaikkaa ja satuimme sitten kolmikerroksiseen sisustuskauppa/ravintolayhdistelmään. Alkuhämmennyksen jälkeen päätimme jäädä sinne syömään. Meidät ohjattiin ylimmäiseen kerrokseen, jossa ei ollut ketään muita.

Olimme siis kattojen tasalla, ja sieltä olikin mukava katsella ympäröivää kaupunkia ja laskevaa aurinkoa.  Taisin olla aika väsy, kun en muista mitä täällä syötiin. Mies muistelee, että saatiin jotkut leivät, koska sähkökatkon takia keittiöllä oli ongelmia ruuanvalmistuksessa. Itse tutkailin tietenkin myös sisustusesineitä ja ostin liikkeestä tyynynpäällisen. Niitähän ei koskaan ole liikaa?

Ulos tultaessa oli jo aivan pimeää, niinpä otimme tuk-tukin (josta maksoimme majoitusrouvan mielestä aivan liian paljon) ja ajoimme majapaikkaan lepäämään.
Väsynyt punanahka. Mutta miljöö on hieno.
Gallen vanha kaupunki, Sri Lanka

Galle Fort Art Gallery

Seuraavana päivänä tulimme takaisin vanhaan kaupunkiin, koska lähtisimme samana päivänä jatkamaan matkaa, eikä tänne Gallen kaupunkiin oltu suunniteltu muuta kohdetta. Majoitusrouva lähti samalla tuk-tukilla meidän kanssamme aamulla töihin ja sopi kuskin kanssa hinnan valmiiksi, ettei meiltä tällä kertaa veloitettaisi liikaa. Kyllä näin on ihana majoittua, tutustua ihmisiin ja samalla saa enemmän tietoa paikasta ja maan tavoista. Maksan myös ennemmin perheelle kuin hotelliketjulle majoituksesta.

Galle Fortin majakka on Sri Lankan vanhin valoasema.

Kävelimme taas ympäriinsä ja minä kuvasin minkä kerkesin. Kiersimme rantaa katsomassa linnoituksen jäänteitä ja majakkaa. Nautimme ihanat kookosjäätelöt tosi kivassa ravintolassa, ja käytin tilannetta hyväkseni käymällä vessassa.

Ja sitten löytyi aivan ihana kohde! The Galle Fort Art Gallery. Tykkäsin täällä aivan kaikesta ja olisin halunnut ostaa vaikka mitä. Kävi sitten niin, että en ostanut mitään, koska en osannut päättää tai esine oli liian suuri kuljetettavaksi tai liian kallis… Jälkikäteen harmittaa kun lähdettiin täältä tyhjin käsin. Galleria toimi sekä museona että näyttelytilana ja kauppana. Jonkun (paikallisen?) taiteilijan tauluja oli paljon, ja ne miellyttivät kovasti. Muidenkin tauluja sekä  antiikkia ja taidekäsityötä oli esillä paljon kaksikerroksisessa rakennuksessa.

The Historical Mansion Museum

Ihan läheltä löytyi toinenkin museo. Täällä saimme ”oppaan” heti ovensuulta. Hän kiersi meidän kanssamme koko paikan selittäen samalla historiaa. Ei kyllä jäänyt oikein mitään mieleen. Talossa oli astioita, työkaluja, koruja ja ties mitä pilvin pimein. Jälkikäteen luin netistä, missä oikein olimme olleet! Sain tietää, että kyseessä oli The Historical Mansion Museum, joka on museoksi restauroitu hollantilainen talo. Sen omistaa pitkään Galle Fortissa asunut yksityishenkilö, ja on ehkä maan suurin yksityismuseo. Nyt tätä kirjoittaessa tuli myös mieleen, että oppaana toiminut henkilö olisi aivan hyvin voinut olla paikan omistaja…

Saimme nähdä muun muassa kivien hiontaa ja ehkä tämän opastuskierroksen tarkoituksena oli sitten kivien, korujen ja muun tavaran myyminen? Sitä olikin eri keräilijöiden kokoelmista: kameroita, kelloja, koruja ja kirjoituskoneita! Ihanassa sisäpihassa oli hollantilainen kaivo  vuodelta 1763.

Täältä rauhallisuudesta sitten taas liikenteen sekaan! Ehdin käydä vielä vähän pulikoimassa ennen kuin lähdimme junalle. Tällä kertaa junalippujen ostaminen myös onnistui. Seuraavassa paikassa, Bentotassa, olisimme peräti kolme yötä.

Kiitos kun jaat tämän!

Tällä artikkelilla on 12 kommenttia

1. Itsellä on pidempään jo kiinnostanut matkustaa Sri Lankaan, josta olen paljon muiden matkabloggaajien postauksia lukenut. Omat säätönsä tuolla päin maailmaa on, mutta sehän tekee matkailusta osin niin kiehtovaa kuin onkin!

1. Raija Salo

Ehdottomasti Sri Lankaan! Jostain syystä emme kokeneet Sri Lankassa kovasti säätöä, siksi ehkä menimme seuraavana vuonna uudelleen. Nyt toki on ilmeisesti haastavammat ajat menossa.

2. Olipa kiva lukea, kun itse olin Sri Lankalla helmikuussa.
    Minusta on hyvä, että postauksia päivitellään. Itsellänikin on kymmenittäin postauksia, jotka pitäisi käydä läpi ja katsoa, että tiedot on edes suht oikein. Monesta on myös valokuvat tippuneet pois.

1. Raija Salo

Kiitos, Anna! Vaikka artikkeleista ei ihan mahdottoman monta vuotta ole, niin (onneksi) kehitystä kirjoittamisessa ja kuvaamisessa huomaa. Juttujen päivittäminen on välillä työläämpää kuin uuden kirjoittaminen, mutta minusta on pakko kuitenkin saada ne johonkin kuosiin. Ja juuri tuo, että kuvat tippuu pois! Pitäisi tosiaan aika ajoin katsoa kaikki jutut läpi.

3. Minulla on Sri Lanka vielä näkemättä. Olen lukenut monia blogipostauksia maan eri kolkista ja hienoja kohteita sieltä löytyisi. Ehkäpä jonain päivänä.. 🙂

Kannattaa kyllä käydä. Katselin taas majoituksiakin kirjoittaessani artikkelia, kyllä on edullista! Ja ihmisten aito ystävällisyys ja auttamishalu palasivat mieleen… Ikävä siis tuli!

4. Olemme koronavuosia ennen jo kaavailleet matkustaa Sri Lankaan mutta tilanne siellä ei taida olla paras mahdollinen vieläkään?

1. Raija Salo

En tiedä kauheasti nykytilanteesta. Aiemmin kun keskustelin jonkun kanssa kun kovasti puhuttiin miten huonosti asiat on, hän sanoi että kaikki toimii ihan ok. Itseäni ei luultavasti haittaisi huono tilanne, jos sinne olisin lähdössä. Muutenkin ollaan siellä matkustettu aika yksinkertaisesti ja paljon. Seuraavalla kerralla pysyisin enemmän paikallani 🙂

5. Me pidimme Sri Lankan kierroksellamme aivan erityisesti Gallesta, tietysti majakan takia, mutta muutenkin. Päiväretkellä hintatasoakaan ei huomannut – me asuimme silloin Weligaman rannalla.

Mehän majoituimme todella edullisesti sen yhden yön Gallessa, mutta vanhassa kaupungissa hinnoissa huomasi eron muuhun Sri Lankaan. Yleistähän se on aina turistipaikoissa. Galle oli kyllä mukava paikka, sinne voisi vielä mennä uudelleenkin.

6. Tätä oli todella kiva lukea, tuli mieleen omakin Sri Lankaan suuntautunut matka reilun vuoden takaa. Galle oli mukava paikka, mutta kieltämättä hinnat siellä tosiaan olivat varsin korkeat verrattuna maan yleiseen hintatasoon verrattuna. Meidän maassa ollessa sähköä jo säännösteltiin ja muun muassa bensasta oli pulaa; toivottavasti maa toipuisi pian, ja samalla maan matkauilu elpyisi.

1. Raija Salo

Kiitos Mikko! Joo, kyllä on harmittanut lukea vaikeuksista. Kirjoittaessa ja kuvia katsellessa tuli kyllä ikävä maahan taas. Ehkä vielä joskus…