You are currently viewing Sri Lanka – Ihana Ella

Sri Lanka – Ihana Ella

Kiitos kun jaat tämän!

Sri Lanka - Ihana Ella

Olimme matkanneet Sri Lankassa junalla Colombosta Kandyyn, jossa olimme vain yhden yön. Seikkailua siellä kuitenkin riitti, ja siitä olen kirjoittanut jutun aiemmin. Kandyssa on myös suuri kasvitieteellinen puisto, Royal Botanical Garden, josta olen kirjoittanut Kodintunnun blogiin.

Kandysta Ellaan tulimme myös junalla, ja tämä onkin suosituin junareitti Sri Lankassa.  Matkasta voit lukea täältä.

Olimme perillä illan suussa. Majapaikasta oltiin meitä  tuktukilla asemalla vastassa  ja kohta nousimmekin vuoren rinnettä välillä hitaanlaisesti kohti Will Guest Homestayta*. Will’iä ja hänen paikkaansa oli kehuttu vuolaasti nettiarvioinneissa. Eikä turhaan.

(Sisältää affiliate-linkin *. Varaaminen linkin kautta ei maksa sinulle ylimääräistä, mutta antaa minulle pienen komission).
Täällä maisemalla oli suuri vaikutus. Myöskin huone oli sisustettu ajatuksella, siellä oli esimerkiksi hyvin suunnitellut, näyttävät verhot ja hieno ovi. Enkä tietenkään ottanut valokuvia. On se kummallista; vaikka tulin kotiin noin 1700 valokuvaa kamerassa, niin silti jäi ottamatta kuvat huoneista ja ihmisistä.
Toki täällä(kin) puutteita oli, mutta olemme niihin tottuneet koska emme yöpyneet kertaakaan varsinaisessa hotellissa ja olin varannut majapaikat edullisimmasta päästä.
Meidän kerroksemme
Meidän huoneemme oli ylimmäisenä. Vietimme täällä kaksi yötä. Molempina iltoina söimme illalliset Will’n terassilla, johon oli laitettu muutama pöytä majoittujia varten. Sovimme aamiaisista ja illallisista suurin piirtein samoihin aikoihin kuin muutkin. Will’n vaimo teki mainiot ruuat ja perheen nuoriso osallistui tarjoiluun ja kyytimiseen. Jos halusimme lähteä keskustaan, Ellan kylään, meidät kyyditettiin sinne ilmaiseksi.

Maksoimme ainoastaan matkoista majapaikkaan takaisin, kun käytimme muuta kyytiä.
Emme tulleet kysyneeksi montaako huonetta Will vuokraa, mutta niitä oli molemmin puolin Will’n perheen taloa. Meidän oli Ella- ja Little Adam’s Peak -vuoria kohti ja saimme nauttia hienosta auringonnoususta, toisella puolen taas nautittiin kuulemma auringonlaskusta.
Sri Lanka - Ihana Ella
Talon toisen puolen huoneisiin kuljettiin tästä.
Sri Lanka - Ella
Huikeat näkymät parvekkeeltamme.

Ellassa meidän oli tarkoitus rauhoittua ja rentoutua hektisen Kandyn kaupungin ja eilisen junamatkan jälkeen. Emme siis lähteneet mihinkään temppeliin emmekä muuallekaan nähtävyyksiä katselemaan, vaikka Will kyseli mitä halutaan tehdä ja minne mennä. Ehkä hän vähän hymähti, kun sanoin että haluamme vain käydä katsomassa siltaa. Tällä tarkoitin kuuluisaa Nine Arch Bridgeä, jonka moni Sri Lankan vierailija haluaa käydä katsomassa ja valokuvaamassa. Olin nähnyt siitä kuvia televisiossa ja netissä ja sinnehän minunkin sitten piti päästä.

Nine Arch Bridge

Lähdimme seuraavana päivänä ensin Will’n pojan kyydissä tuktukilla asemalle ja sieltä rataa pitkin kävellen sillalle. Will oli arvellut matkan pituuden vähän väärin, hän sanoi että sinne kävelee parikymmentä minuuttia.

Huomasimme myös, että vaikka aamu oli näyttänyt taas pilviseltä, niin päivää kohden aurinko tuli kokonaan esiin ja paistoi kuumasti! Talsimme rataa pitkin ja välillä radan viertä pari tuntia. Ei minkäänlaista varjoa missään, enkä ollut laittanut aurinkovoidetta, koska luulin säätä pilviseksi ja matkaa lyhyeksi.

Sri Lanka Ella asema
Ellan rautatieasema
Sri Lanka - Ihana Ella

Sri Lankassahan on siis tapana sekä kävellä junaraiteilla että roikkua junan ovissa ja ikkunoissa maisemia katsellen.

Talsijoita oli siten muitakin, osa tuli jo takaisin päin. Kysyimme iäkkäämmältä pariskunnalta, joka osoittautui amerikkalaiseksi, paljonko matkaa vielä on… Siinä vaiheessa sitä ei enää ollut paljon. Hyvin ystävällisiä ja mukavia ihmisiä.
Toiset vastaantulijat hymyilivät ja moikkailivat, toiset eivät vilkaisseet päinkään.
Sri Lanka - Ihana Ella

Matkan varrella sai ihastella monenlaisia maisemia. Oli kyliä, teeviljelmiä, hökkeleitä ja stupia, eli buddhalaisia kypäränmuotoisia rakennuksia.

Vastaan tuli junakin. Onneksi sen kuuli ja näki jo kaukaa, ja junat kulkevat aika hitaasti.

Levähdyspaikka kulkijoille. Olisikohan täältä saanut ostettua juomaakin, mutta ketään ei näkynyt.
Sri Lanka - Ihana Ella
Mies on joissain asioissa minua viisaampi. Esimerkiksi auringossa pukeutumisen suhteen.
Perillä!
Sillalle mentiin tunnelin kautta, ainakin täältä suunnasta tullessa. Paikalla oli niin paljon väkeä, että siltaa ei saanut kuvattua ilman ihmisiä. Ja varmaan iltavalaistuksessa olisi tullut näyttävämpiä kuvia. Tässä kohtaa pitää taas mainita, että olin reissussa ilman kunnon kameraa.

Sama heppu tunkeutuu välillä joka kuvaan...

Kun silta oli ihasteltu tajusin olevani erittäin punainen ja erittäin väsynyt. Teimme viisaan ratkaisun ottaa tuktuk takaisin kylille. Luojan kiitos, niitä oli täälläkin tarjolla! Hintaa piti taas muka miettiä, kun se oli peräti 900 rupiaa. Matka vuoristoista kinttupolkua oli kyllä tämän 4,50 euron arvoinen.

Sri Lanka - Ellan pieni kaupunki

Ella on tosi pieni kaupunki, jossa kuitenkin on kaikki tarvittava. Teimme varmaan eniten ostoksia juuri Ellassa. Löysin nahkaiset varvassandaalit, ihanan batiikkihuivin/kankaan,  ja taas harmittaa, etten ostanut useampaa. Ostin myös mustat haaremihousut. Mies löysi uuden hatun, joka ensin näytti mummon hellehatulta, mutta koska siinä oli rautalanka lierin reunassa, taivuttelin siitä stetsonin. Sekatavarakaupan ale-laarista löytyi miehelle vielä batiikkivärjätty kauluspaita.

Ellassa on vähän hippimäinen meininki, mikä sopii meille hyvin. Täällä kaikki tuntui rennolta ja rauhalliselta. Kävimme kaupungilla pari kertaa, joinpa taas yhden oluenkin, kun oli kivan näköinen baari ja todella edullinen hinta tuotteelle!

Huomasimme taas, kuinka reissussa unirytmi muuttuu. Menemme aikaisemmin nukkumaan ja myös heräämme aikaisemmin.

Sri Lankassa kiertää aamuisin leipäauto myymässä leipää. Täällä Ellassa ne alkoivat hommansa noin klo 5.30. Autot ovat kuin jäätelöautoja, eli sama melodia soi kaikissa. Ja se melodia oli Mozartin 40 sinfonia, joka ei kuulostanut kovin ihanalta tässä yhteydessä.

Päätinkin sitten seuraavana aamuna nousta ylös saman tien, jos herään tähän ääneen. Näin kävi, ja istuin parvekkeellamme 5.20 lähtien seuraamassa auringon nousua ja kuuntelemassa ensin munkkien hyminää laaksossa, sen jälkeen koululaisten jumppatunnin laulua. Koulut alkavat kuulemma klo 6 ja päättyvät klo 13-14. Ja jokainen aamu aloitetaan ulkona laulamalla ja voimistelemalla. Tämä on paras muistoni Sri Lankasta (päivitetty vuonna 2022 parin vuoden takaisen toisen Sri Lankan matkan jälkeen).

Sri Lanka - Ihana Ella

Vastakkaisella vuoren laella muutama puu piirtyi näkökenttään siten, että kuvittelin siinä olevan hevosen rattaineen. Näky oli niin vahva, että unohdin siinä olevan oikeasti puita.

Ravana Falls

Aamiaisen jälkeen lähdimme Will’n pakettiautolla vähän hiljaisenpuoleisen kuskin kanssa kohti seuraavaa määränpäätä, etelärannikolle Tangalleen, jossa olisimme kolme yötä. Pysähdyimme vielä hiukan Ellan ulkopuolelle katselemaan Ravana Falls -vesiputousta.

Sadekautena vesiputouksen sanotaan muodostuvan Areca-palmun kukaksi, mikä ilmeisesti kuvaa sen mahtavuutta. Kuivana kautena vesi vähenee luonnollisesti dramaattisesti.

Sri Lanka - Ravana Falls

Putoukset ovat osa Ellan villieläinsuojelualuetta ja ne ovat noin 25 m korkeat. Putoukseen liittyy legenda, johon kuuluu kuningas nimeltä Ravana sekä hurjia tarinoita kidnappauksesta ja prinsessan nenän irti leikkaamisesta. Uskomuksen mukaan tämä prinsessa/kuningatar kylpee putouksesta kerääntyneen veden muodostamassa uima-altaassa.

Paikalla oli jonkin verran väkeä ja tietenkin kojuja myymässä turisteille sopivaa härpäkettä. Ja luonnollisesti koiria!

Artikkeli on päivitetty vuonna 2022.

Kiitos kun jaat tämän!

Tällä artikkelilla on 12 kommenttia

1. Mari / Kodinvaihtaja

Katsoin heti majoitusta ensi Pääsiäiseksi / näytti loppuunbuukattua – ehkä eivät ole vielä avanneet kalenteria sinne asti (lähempänä näytti olevan hyvin tilaa

1. Raija Salo

Olen myös itse aina välillä katsonut tilannetta ihan mielenkiinnosta. Jossain vaiheessa Will’n paikkaa ei löytynyt ollenkaan. Tilanteet varmaan vähän vaihtelee sielläkin ja voi tosiaan olla, että kalenteria ei ole avattu vielä sinne saakka.

2. Olipa teilläkin upeat maisemat majapaikasta! Ja oli kiva lukea teidänkin kokemuksista, meillähän jäi itse Ellan keskusta kokonaan välistä, joten kiva kuulla teidän kokemuksia siitä, että rento paikka oli! 🙂

Joo, niin muistelin, että ette oikein käyneet Ellan keskustassa ollenkaan. Me siis tykättiin siitäkin kovasti. Ehkä vielä joskus… 🙂

3. Tuossahan ne Ellan nähtävyydet, pähkinäkuoressa. Majoitus kivalla näköalalla, Nine Arch Bridge ja tuo putous. Little Adam’s Peakille voi vielä nousta vaikka auringonnousun aikaan.
    Me olimme, ainakin omasta mielestämme, niin onnekkaita, että tulimme helmikuussa käyneeksi Sri Lankalla, sillä sen jälkeen sieltä on kuulunut vaan huonoja ja huonompia uutisia. Ehkä tilanne ei nyt turistille suorastaan vaarallinen ole, muttei enää tunnu kovin kivalta ajatukselta tuonne lähteminen. No, meille, maabongareina, riittää useimmiten yksi kerta maassa ja se tuli nyt onneksi käytyä myös Sri Lankan osalta.

1. Raija Salo

Onneksi ehditte käydä ennen kuin tilanne meni huonommaksi. Meille Sri Lanka ehkä on maa, jonne vielä joskus mennään. Sieltä on hyvät muistot, eikä ole väliä, että on jo siellä käyty. Ja siedetään vähän huonompiakin olosuhteita 🙂

4. Postauksia Sri Lankasta on aina kiva lukea ja kerätä vinkkejä omaa tulevaa reissua varten sitten joskus kun sinne saakka ehditään. Teidän parvekemaisema on kyllä ollut ihan mielettömän hieno, ja majapaikka kuulostaa muutenkin kivalta!

Jep, ihasteltiin parvekenäkymiä jo majoitusta varatessa, eikä tarvinnut pettyä!

5. On kyllä hienot näkymät parvekkeelta, ja erityisesti upealta näyttää auringonnousu! Tuo on muuten yllättävää, että Ellassa aamut näyttivät pilviseltä ja sitten aurinko alkoi paistamaan. Meillä kävi alueella ollessamme nimittäin päinvastoin. Aamupäivät oli aina aurinkoisia ja iltapäivisin oli enemmän pilviä.

1. Raija Salo

Ai jaa? Taisi sitten olla poikkeuspäivä tuo! 🙂 Samoihin vuodenaikoihin kuitenkin olimme Sri Lankassa, eikö?

Ai se olikin vasta silloin. Muistin että suunnittelitte matkaa paljon aiemmin 🙂 No ehkä sitten vähän erilainen sää kuin tammi-helmikuussa.