You are currently viewing Rento ja rauhallinen Tangalle Sri Lankassa

Kiitos kun jaat tämän!

Matkamme Sri Lankassa oli edennyt Negombon ja Kandyn kautta Ellaan, jossa olimme kauniin junamatkan jälkeen kolme yötä. Hiukan haikeina hyvästelimme majoittajamme Willin ja hyppäsimme hänen järjestämänsä taksin kyytiin aloittaaksemme matkan kohti Sri Lankan etelärannikolla sijaitsevaa Tangallea.

(Olen päivittänyt alun perin toiselle alustalle kirjoitetun jutun joulukuussa 2022)

Tämä oli meille hintavin välimatka Sri Lankassa, koska otimme tälle välille taksin. Junareittiä ei ole. Bussi kulkee, mutta katsoin sen vaihtoehdon ”hengenvaaralliseksi” ja muutenkin ahdistavaksi. Ella sijaitse vuoristossa ja sieltä hurjaa vauhtia etelään kulkeva bussi ei houkuttanut. Hinta taksille oli muistaakseni 1200 rupiaa, eli noin 60 euroa. Matka kesti kolmisen tuntia.

Rento ja rauhallinen Tangalle Sri Lankassa

Saavuimme arvioitua aiemmin Tangalleen, missä oli vähän vaikeuksia löytää etukäteen varattua majapaikkaa. Olin kuvitellut sen olevan aivan rannalla, mutta eipä ollutkaan! Kun tällä lailla halpamatkailee ja etsii majoitukset etukäteen ja erikseen, niin kuvat majapaikasta voivat olla aika harhaanjohtavia. Asumuksemme ja rannan välissä kulki rantatie, jonka varrella oli todella huomattava määrä majoitusta ja ruokailua tarjoavia villoja. Täältä kyllä löytyy yöpymispaikka, vaikka ei etukäteen varaisikaan.

Tangalle on iso kaupunki ja sijaitsee yhdellä Sri Lankan suurimmista lahdista, mutta tunnelma Tangallen rannassa on kuin pienessä kylässä. Itse kaupunkiin ei turistilla juurikaan taida tulla asiaa, koska rantakatu tämän tästä näkyvine palmurantoineen riittää lomatunnelman aikaan saamiseksi.

Mereen uimaan Tangallessa?

Olimme tulleet Tangalleen merestä nauttiaksemme. Kuumalla ilmalla minulla on pakottava tarve päästä uimaan, ja olin jo monta päivää odottanut veteen pääsyä. Tangalle Beachin rannalla oli pari ihmistä meidän lisäksemme. Olin kyllä nytkin etukäteen lukenut autioista rannoista. Yritin siis päästä mereen, mutta tyrsky paiskasi minut saman tien nurin ja seuraava heitti vedet naamalle…

Pettyneenä lähdimme takaisin majoituspaikkaan. Googlettamlla sain selville, että rantatien toisessa päässä oli jonkinlainen hollantilaisten rakentama linnakealue, joka aikoinaan oli tärkeä satama eteläisessä Sri Lankassa. Sen lähellä oli paikallisten uimaranta, johon mekin löysimme tiemme ja huomasimme, että se oli huomattavasti suojaisampi uimapaikka kuin se rantakadun ytimessä oleva.

Jälkikäteen asioita tutkimalla huomasin, että rantoja olisi ollut varmaan vaikka kuinka paljon, Tangallehan on nimenomaan tunnettu pitkästä rantaviivastaan ja sen miltei autioista palmurannoistaan. Me tykkäsimme kuitenkin kulkea rantakatua sataman ohi tälle Parewellan rannalle.

Parewella Natural swimming area
Tangalle Sri Lanka

Majoitus Tangallessa

Kuten miltei kaikki muutkin majapaikkamme Sri Lankassa, tämäkin oli muutaman huoneen käsittävä talo. Pihassa oli puita ja kukkivia kasveja.  Huoneemme oli pelkistetty: sänky ja matala pöytä sekä tyypillinen srilankalainen puinen teline, johon voi ripustaa vaatteita ja pyykkiä. Oma suihku ja wc, kuten kaikissa majapaikoissamme.

Käytössämme oli myös iso oleskeluhuone ja keittiö, kahden muun huoneen kanssa yhteiset. Olimme kuitenkin ainoat vieraat tässä rakennuksessa. Meidän oli määrä viettää kolme yötä täällä, enimmäkseen leväten. Kotiuduttuamme alkoi vatsani käyttäytyä aika vilkkaasti ja olo oli vähän voimaton.

Löysimme illalla aivan majapaikan vierestä kivan näköisen ruokapaikan ja päätimme jäädä siihen. Saimme tilattua pientä purtavaa ja juomaa ja jäimme odottelemaan. Otettuani hörpyt oluesta minun täytyikin lähteä vessaan… ja päätin mennä majapaikan vessaan kaikessa rauhassa 🙂 Mikä onni että se oli aivan nurkan takana!

Vietimme aika pitkän illan ravintolassa ollessamme myöhemmin ainoat asiakkaat ja omistaja, hyvin nuori mies, sekä hänen kokkiystävänsä tulivat pitämään seuraa. Heistäkään ei tullut otettua kuvaa, eikä ravintolastakaan… Osittain taas samasta syystä, eli kunnon kameran puutteesta ja vain siitä, että aina ei voi kuvata. Muistoissamme nämä nuoret herttaiset miehet, jotka ruokkivat meidät, antoivat neuvoja paikoista ja järjestivät hyvän kuljettajan viemään meitä kalliotemppeliin seuraavana aamuna ja olemaan oppaanamme siellä, kuitenkin säilyvät.

Jos haluat yöpyä todella edullisesti Tangallessa, tässä yksi sopiva ja rauhallinen majapaikka rannan tuntumassa: HomeFeel HomeStay*.

(Sisältää affiliate-linkin *. Varaaminen linkin kautta ei maksa sinulle ylimääräistä, mutta antaa minulle pienen komission).

HomeFeel Homestay Tangalle Sri Lanka
Toimisto ja olohuone. Oikealla on kolme huonetta, joista viimeinen oli meidän. Saimme täällä olla kaikessa rauhassa koko kolmen yön ajan. Aamiaiset tuotiin kuvassa olevaan pöytään kun olimme aamulla nousseet ja ilmoittaneet haluavamme syötävää. Muuten pärjäsimme eväillä joita haimme ruokakaupasta ja illalla kävimme syömässä ”poikien” ravintolassa.
Toisena iltana siellä olikin täysi hulina, koska oli kansallinen pyhä/vapaapäivä.
HomeFeel Homestay
Huoneemme oli kuvassa näkyvän verhon vieressä. Verho on oviaukko isoon keittiöön, jossa oli jääkaappi ja monenlaisia ruuanlaittovälineitä.
Tangalle
HomeFeel Homestay Tangalle Sri Lanka

Rauhallista kuljeskelua Tangallen rantakadulla

Kun kuljimme pikkuisen matkan majapaikastamme rantaan päin, risteyksessä oli jo aiemmin mainitsemani ravintola. Vasemmalle käännyttäessä ja rantatietä sinne päin kulkiessa tuli vastaan ainoa marketti. Sen lähettyvillä yritin ensimmäisen kerran mennä mereen. Emme oikeastaan kulkeneet koskaan tietä kovin paljon pidemmälle tähän suuntaan.

Jos taas lähti risteyksestä oikealle, pääsi rantatietä kulkemaan Parewellan rannalle googlen mukaan 17 minuutissa. Meillä se kesti huomattavasti kauemmin, koska matkan varrella oli (minulle) niin paljon ihasteltavaa ja katseltavaa.

Tangallellessa on leppoisa meininki. Kaikki vastaantulijat tervehtivät. Joka paikassa on hymy vastassa. Vaikka Tangalle Beach on turistien paikka, tai ainakin siltä näyttää… Niin koko paikallinen väestö tuntui ottavan meidät hymyllä vastaan.

Minä taas otin kameran kanssa kaiken vastaan hymyssä suin ja ihaillen… Kuvien laatu on huono kamerasta johtuen (kuvaajassahan ei vikaa).  Idyllinen ranta- ja kalastuskohde, pitkä kävely rannalla ja monen monta paikkaa kuvattavana. Matkalla majoitukseltamme Parewellan rantaan oli katu täynnä majapaikkoja, jossain välissä joku hotellin tapainen, veneitä ja kalastajien hökkeleitä, rakennuksia, kauniita kuluneessa karuudessaan. I love it. Tangalle on siis todellakin rento ja rauhallinen paikka Sri Lankan kauniilla etelärannikolla!
Tangalle Sri Lanka
Tangalle beach
Tangalle Sri Lanka Kohti avaraa maailmaa
Kohti avaraa maailmaa Tangalle

Matkan varrella oli myös jännä silta, joka on jäänyt hyvin mieleen. Samoin Tangallen rannan värisävyt, joita löytyi niin veneistä, hökkeleistä kuin kalastajien verkoistakin.

Silta Tangalle Kohti avaraa maailmaa
Kovin montaa kissaa täällä ei näkynyt... Roskia sitäkin enemmän.
Tangalle satama
Satama lähellä Parewellan rantaa
Tangalle Kohti avaraa maailmaa

Nyt kun täällä on VAIN kävelty ja uitu, jaksaa ehkä seuraavana aamuna lähteä tutustumaan  kalliotemppeliin?

Kiitos kun jaat tämän!

Tällä artikkelilla on 12 kommenttia

1. Olipa kiva lukea Tangallesta ja nähdä myös kuvia miltä siellä näytti, sillä majoituimme Tangallen ulkopuolella eikä käyty itse lainkaan itse tuolla ”keskustassa” 🙂

1. Raija Salo

Olet varmaan kirjoittanutkin tuosta teidän matkasta ja majoituksesta Tangallen lähellä, muistelen lukeneeni…

2. Postauksia Sri Lankasta on kiva lukea ja tehdä samalla jonkinlaista alustavaa suunnitelmaa omalle reissulle joskus tulevaisuudessa. Tangalle todella vaikuttaa varsin mukavalta, helppo kuvitella viihtyvänsä tuolla. Ja kiva oli lukea kommenteista myös että roskaamiselle / jätehuollolle on ainakin yritetty tehdä jotain ja kierrätystä lisätty. Roskaläjät tropiikissa on aina melko masentava näky, niin kuin toki missä tahansa muuallakin.

Oi, olisikin mukava taas suunnitella matkaa Sri Lankaan! Luulin että Tangalleen ei pääse junalla, mutta huomasin nyt jonkun muun blogista, että sinne tai aika lähelle meneekin juna. Olen siis kuvitellut että se on hankalan matkan päässä. Ja joo, roskilta kyllä saa ummistaa silmänsä aika monessa paikassa 🙁

3. Kun noita palmunkuvia katsoo, alkaa tehdä taas mieli tropiikkiin. Eikä tuo hiekkarantakaan suorastaan pahalta näytä 🙂 Vaikuttaa mukavalta lomakohteelta, roskakasoja ja hökkeleitä lukuun ottamatta, mutta niitä näkee toki monessa muussakin paikassa (kehutulta Gili Airilta pakenimme aikoinaan yhden yön jälkeen, kun saari tuntui olevan pelkkää rantahotellia ja -ravintolaa vieri vieressä ja peltihökkeleitä sisämaassa). Tangalle tuntuu olevan juuri sellainen löhölomapaikka jonne on hyvä vetäytyä olemaan tekemättä mitään muuta kuin syömään hyvin ja nauttimaan auringosta.
    Hyvä, että tuo vatsatauti jäi lyhyeksi ja lievähköksi, ettei mennyt rantaloma sen takia pilalle.

1. Raija Salo

Kiitos Ismo, vatsatauti oli tosiaan lievä. Parina iltana lähdin sieltä poikien ravintolasta omaan vessaan heti kun maistoin olutta ja vähän oli kelju olo, mutta ei sen vakavampaa. Roskista jo Sarille tuossa mainitsinkin, että sen asian suhteen oli vuoden aikana edistytty. Kun oltiin seuraavana vuonna samassa maassa, niin yllätyttiin siitä miten kierrätykseen ja roskaamiseen oli alettu kiinnittää huomiota. Kiinnostaisi kyllä käydä katsomassa, mikä tilanne on nyt.

4. Kiva lukea Sri Lankasta. Viime vuonna oltiin sinne jo melkein menossa mutta peruutimme viime tingassa.
    Harmillista nuo paratiisin roskaläjät. Juuri myös luin, kuinka esim safarilla voi olla niin paljon väkeä, et se ei oo enää mikään kiva luontokohde.

1. Raija Salo

Sari, iloksemme huomasimme seuraavana vuonna Sri Lankassa, että jäteasioille oli tullut paljon edistystä. Oli ilmaantunut kierrätysastioita pulloille jne. Junissa oli kylttejä roskaamista vastaan ja kierrätysneuvoja. Safarille emme ole lähteneet siitä syystä, että en oikein tykkää lähteä häiritsemään eläimiä ja olen myös lukenut että siellä saattaa olla todella paljon väkeä. Pitäisi siis käydä joskus kukonlaulun aikaan, mikä ei lomalla myöskään houkuttele. Mutta Sri Lanka on kyllä ihana maa, en ole kenenkään vielä kuullut moittivan sitä.

5. Tämä toikin mukavastti mieleen asioita omalta Sri Lankan matkaltamme viime keväältä. Me ei Tangalleen kovin perusteellisesti tutustunut, vaan pysähdyimme siellä nopeahkosti, kun matkasimme kuljettajamme kanssa Yalen kansallispuistosta kohti Mirissaa. Mukava oli kävellä hetki rannalla ennen kuin jatkoimme matkaa. Ihan positiiviset fiilikset paikasta jäi.

Tangalle onkin sellainen positiivinen paikka 🙂

6. Mari / Kodinvaihtaja

Eilen kuntiksella totesin miehelleni, että kun hänen venyttely oli niin avutonta, niin vien hänet kuukauden joogaretriittiin joskus. Hän ei halua Intiaan, minä en Balille, onkohan Sri Lankassa??!

1. Raija Salo

Jaa-a, nyt pistit pahan! Olisinkohan lukenut jonkun blogista tällaisesta… En kyllä muista. Jos ei joogaa, niin Ayurveda voisi auttaa kans 🙂 No, nopeasti googlaamalla: Onhan siellä!